-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49388 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:35

فرق انشقاق با اشتقاق در چيست؟
بعضي انشقاق را به معناي اشتقاق گرفته و گفتهاند: «همانطور كه كره زمين از خورشيد مشتق شده، كره ماه نيز از كره زمين يا كره ديگري جدا شده است و قرآن كريم از اين نكته علمي كه در زمان رسول اكرم(ص) مستور بود، پرده برداشته است». (طبايع الاستبداد و مصارع الاستعباد/43-46)اين سخن ناصواب است، زيرا: اولاً بيان اين نكته علمي در باره زمين سزاوارتر بود. ثانياً عنوان مأخوذ در آيه«وَانشَقَّ القَمر»، انشقاق قمر است نه اشتقاق آن. ثالثاً بر فرض كه اين تئوري علمي صحيح باشد با آيه بعد از آن سازگار نيست كه ميفرمايد: «وان يروا ايةً يُعرضوا و يَقولوا سِحر مُستمر» قمر/2؛ اگر معجزهاي ببينند اعراض كرده، ميگويند: اين سحري پاينده است.

دليل ناسازگاري اين آيه با آن سخن اين است كه اولاً بنابر آن توجيه، چيزي واقع نشده تا منكران اعجاز، آن را سحر بدانند. ثانياً اشتقاق كرهاي از كره ديگر سحر نيست. بر فرض كه زمين از خورشيد، و ماه از زمين جدا شده باشد كسي اين جدا شدن را سحر ندانسته است، در حالي كه معناي آيه اين است كه آنان وقتي نشانهاي را ميبينند ميگويند» سحر است. ثالثاً حوادث طبيعي بسياري در جهان اتفاق افتاده است، چه ويژگي براي اشتقاق قمر است كه با اقتراب ساعت همراه باشد؟ حال آن كه در ديگر موارد، نام كرات ديگر به تصريح يا به اشاره آمده است، مانند: «وَخسف القمر و جَمع الشمس و القَمر» قيامت/8-9، «و انشَقت السماء» حاقة/16.

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن كريم ج 9 (سيرة رسول اكرم در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.